Frågor & svar

Här hittar du vanliga frågor & svar om tjänsten ETC Tåg. Om du inte hittar svar på din fråga så kan du alltid chatta med oss. Klicka då på 💬 chattsymbolen nere i högra hörnet.


Vad är ETC Tåg?

ETC Tåg är ett samarbete mellan ETC Utveckling AB och All Aboard AB, en digital resebyrå med exklusivt fokus på tågresor. Efter du har planerat och valt biljetter på ETC Tåg, så hanteras din bokning och betalning av All Aboard.

Tjänsten ETC Tåg gör tre saker:

  • Planeringshjälp med förslag på resvägar, byten och eventuella övernattningar eller nattåg för långa resor.
  • Återförsäljning av tågbiljetter. Alla biljetter, från olika tågoperatörer i olika länder, kan köpas samtidigt och levereras i ett och samma email.
  • Erbjuder Interrailpass till lägsta priser möjligt, utan några dolda avgifter.

Biljetter

Alla biljetter som köps via ETC Tåg är digitala och skickas till din epostadress. Enligt operatörerna själva ska du inte behöva skriva ut dina digitala biljetter, men för att vara på den säkra sidan så rekommenderar vi dig att alltid göra det.

Digitala biljetter visar du via mobilen till konduktören på tågen. För vissa snabbtåg, exempelvis Eurostar mellan England och Frankrike, så visar du upp biljetten i en gate redan på tågstationen. All information du behöver får du i mailet med dina biljetter.

Hur långt i förväg kan jag boka mina biljetter?

Europas tågoperatörer släpper sina biljetter vid olika tidpunkter. I regel släpps de till försäljning från 30 till 120 dagar innan avresa. Skriv gärna till support@etctag.se om du är nyfiken på vad som gäller för din resa.

Hur får jag mina biljetter?

När du bokar en resa via ETC Tåg så får du alla dina biljetter digitalt i ett och samma mail. Det kan ta upp till en timme innan alla biljetter är samlade och skickas iväg till din epostadress.

Ingår platsreservation i biljetten?

Oftast ingår en dedikerad plats i biljetten, men inte alltid. Vissa tågoperatörer erbjuder platsreservationer som en tilläggstjänst och vissa erbjuder inte platsreservationer alls. I båda dessa fall är det fritt fram för dig att ta någon av de tillgängliga platserna i tåget.

Kan jag välja var jag vill sitta?

På ETC Tåg kan du inte själv välja exakta sittplatser. ETC Tågs bokningsmotor väljer rekommenderade platser åt dig, beroende på tillgänglighet förstås. Du kan för vissa sträckor välja avdelning i tåget som t.ex. tyst avdelning eller typ av hytt på nattåg.
Om du och ditt resesällskap bokar era biljetter i separata bokningar kommer ni inte sitta ihop. Men, om ni snällt frågar en annan passagerare så är vår erfarenhet att de ofta är villiga att byta platser.

Bokning & ombokning

Kan jag göra gruppbokningar?

Vi kan för närvarande inte erbjuda bokningar för grupper om mer än fem passagerare. Större grupper kan boka flera gånger, men vi kan inte garantera att biljetterna kommer finnas tillgängliga mellan bokningarna eller att priset förblir detsamma.

Därför rekommenderar vi större grupper att kontakta en traditionell resebyrå.

Hur bokar jag specialbiljetter (rullstol, barnvagn, husdjur)?

Den här typen av biljetter bokas tyvärr bäst, och i god tid, direkt hos tågoperatören. Dessa biljetter görs sällan tillgängliga till återförsäljare som ETC Tåg. SJ erbjuder husdjursbiljetter direkt på sin hemsida, för Danska DSB och Tyska DB sker bokning av specialbiljetter via telefon.

Varför hittar jag inte biljetter för resan jag söker efter?

Får du inte upp några bra resultat för din sökning kan det bero på några olika anledningar.
Ett tips är att testa att söka till en stad som är på vägen till din slutdestination, och sen lägga till fler destinationer i tidslinjen. Vill du resa till exempelvis Prag så kan du först söka till Köpenhamn, sen lägga till Hamburg, och sist Prag. Notera att tjänsten lägger till en övernattning i varje destination du lägger till – den kan du ta bort för att istället göra det till ett vanligt tågbyte.

Mina planer har ändrats. Har jag rätt till återbetalning?

Du väljer själv om du vill boka återbetalningsbara biljetter eller inte. Reglerna för när du kan få återbetalning eller inte beror på vilka typer av tågbiljetter du väljer och vilken tågoperatör det är.
Du väljer biljettyp på ETC Tåg i biljettsteget, alltså i steget efter du har planerat din resa. Läs gärna det finstilta för mer information om återbetalningsreglerna.
Har du frågor om återbetalning eller önskar du begära återbetalning – kontakta kundtjänst på support@etctag.se så får du hjälp.

Vem ska jag kontakta för frågor om en bokning?

Om du har frågor inför eller efter din bokning: maila support@etctag.se för att komma i kontakt med vår kundtjänst.

Jag vet att det går tåg en viss sträcka, men ni visar inte det?

Det kan bero på några olika anledningar:

  • ETC Tåg visar inte hela tidtabellerna, tjänsten visar bara de tåg där det finns biljetter tillgängliga att köpa.
  • Tåget är inte tillgänglig för försäljning på ETC Tåg. ETC Tåg bokningsmotor drivs av All Aboard som idag har biljettkoppling till många men inte alla tågoperatörer i Europa. I breda drag täcker ETC Tåg resor i väst- och centraleuropa, men inte i östra Europa, Balkan och Portugal.
  • Biljetterna till tågen har ännu inte blivit tillgängliga från tågoperatören. Se frågan på denna sida om hur långt i förväg biljetter kan bokas.
  • Tågen är fullbokade.
  • Planerade avbrott.

Varför tar ETC Tåg en bokningsavgift?

När du bokar din resa via ETC Tåg så kan du behöva betala en bokningsavgift. Precis som du gör på exempelvis sj.se eller vid en konsertbokning. Den här avgiften används till att förbättra tjänsten, betala löner till kundtjänsten och köpa in tidtabellssystem – allt för att kunna fortsätta att tillhandahålla och förbättra en så enkel bokningstjänst som möjligt.
Ett undantag är försäljningen av Interrailpass, där vi agerar som en återförsäljare och tar därför ingen extra bokningsavgift.

Under resan

Vilken typ av ID-handling eller andra papper ska jag ta med mig?

För resor inom Europa måste du ha med dig antigen pass eller ett nationellt ID-kort. Inte körkort. Du behöver inte längre oroa dig för COVID19-intyg eller andra papper för att kunna resa. Men det kan vara en bra idé att ha ditt vaccinationsbevis då vissa länder fortfarande kräver det exempelvis på restauranger och museum.

Vad gäller vid förseningar?

ETC Tåg tar inget ansvar för eventuella förseningar eller inställda tåg under din resa. Det ansvaret ligger istället på tågoperatören. Villkoren för hur förseningar skiljer sig mellan tågoperatörerna i Europa.

Det är därför viktigt att du är uppmärksam när du bokar din resa, så att du planerar en resa som klarar av vissa förseningar. Det vill säga att du har gott om tid på dig vid viktiga tågbyten.

Ansökningar om ersättning görs via tågoperatörernas hemsidor eller via email. För hjälp och frågor, kontakta support@etctag.se.

Var kan jag se trafik- och störningsinfo under resan?

Vänligen se på tågoperatörens webbplatser. Kontakta support@etctag.se för hjälp att hitta dessa sidor och information.

Interrail

Varför ska jag köpa Interrailpass från ETC Tåg?

På ETC Tåg säljs Interrailpassen för lägsta möjliga pris och utan några tilläggskostnader. Dessutom erbjuder ETC Tåg kostnadsfria återbetalningar om du vill ställa in din resa inom 11 månader. Andra återförsäljare, och även Eurail själva, tar en avgift på cirka 15% för en återbetalning.

Ska jag välja Interrail eller vanliga tågbiljetter?

När du planerar en resa på ETC Tåg så kan du i biljettsteget jämföra priset för vanliga biljetter med Interrailpass. Notera att pris för eventuella platsreservationer kan tillkomma.

Hur bokar jag platsreservationer?

Platsreservationer bokas enklast via mobilappen Eurail Rail Planner eller på Eurail Book Reservations.

När behöver jag platsreservation?

Oftast behöver du inte platsreservation. Du hoppar bara på nästa tåg och visar ditt Interrailpass som du har i mobilen.

På vissa tåg är det dock krav på platsreservation. En bra tumregel är på snabbtåg och nattåg. För att ta reda på vilka tåg du behöver boka platsreservationer på, sök på din resa på Eurail Timetable Search. Platsreservationer kan du sen enkelt köpa i Rail Planner.

Vilka länder ingår?

Belgien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike.

Finns det några rabatter?

För dessa grupper erbjuds ett reducerat pris:

  • Seniorer ålder 60+
  • Ungdomar under 28
  • Barn t.o.m. 11 år åker alltid gratis tillsammans med en vuxen eller senior (max 2 barn per vuxen)

Med ditt Interrail får du även många rabatter på t.ex. hotell, museum, färjor m.m.

Övriga frågor

När måste jag börja min resa?

Inom 11 månader från och med dagen du köper passet, det vill säga: din första resdag måste vara inom 11 månader. Efter den perioden går det inte längre att använda.

Kan man resa fritt i landet jag bor i med Interrail?

Nej, bara två av dina resdagar kan innehålla resor i landet du bor i. Du kan däremot komplettera med vanliga biljetter under din resa, se förra frågan.

Kan jag resa flera gånger på samma pass?

Ja, men bara två av resdagarna får innehålla sträckor i landet du bor i. Ofta används det för en utresa och en inresa från/till den orten du bor i. Om du vill hem och vända en eller fler gånger behöver du därför köpa vanliga biljetter från din ort ut ur hemlandet dessa gånger.

Är passen digitala, så kallade “mobilpass” eller är det papperspass?

Alla Interrail-pass på ETC Tåg är mobilpass.

Hur aktiverar jag mitt pass?

Det gör du i Eurail Rail Planner appen genom att skriva in ditt Interrail-passnummer som kommer på mailen från oss efter du köpt ditt pass. Du ska aktivera passet i samband med start av resa. När passet aktiveras börjar passets dagarna ticka ner.

Du kan lägga till ditt Interrail-passnummer i Rail Planner appen utan att aktivera passet, om du vill använda appens andra funktioner: se vilka tåg som går, se vilka tåg som behöver platsreservation och boka platsreservationer.

Är passen personliga, eller kan de överlåtas till någon annan?

Passen är personliga och kan inte överlåtas eller säljas vidare.